Måste jag betala skatt på arvet i Storbritannien om jag bor i Sverige?

Hej. Jag har ärvt en fastighet och pengar i Storbritannien, men jag är bosatt i Sverige sedan många år tillbaka.

Måste jag betala skatt på arvet i Storbritannien?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Sverige tillämpar inte någon arvsskatt, men Storbritannien tillämpar en arvsskatt på 40% när värdet överstiger 325 000 pund.

Detta är en internationell privaträttslig fråga, eftersom det är en fråga som sträcker sig över två länder. Därför behöver vi i första hand bedöma om svensk lag ska tillämpas eller brittisk lag. Med tanke på att Sverige är en del av EU tillämpas Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 650/2012 (Succesionsförordningen), när en svensk medborgare avlidit. Enligt artikel 21 i förordningen är huvudregeln att man ser till vart den avlidne bodde vid tidpunkten för dess bortgång. Om den avlidne bodde i Storbritannien innan denne avlidit, så är det Storbritanniens lag som kommer tillämpas.

Storbritannien är i sig inte medlem i denna förordning, men förordningen är universal och gäller alla länder oavsett, då arvsskatten ska betalas i det fall personen som avlidit varit permanent boende eller lämnat kvarlåtenskap (exempelvis en bostad) i Storbritannien. Du nämner att arvet kommer från Storbritannien, där det tillämpas arvsskatt. Av den anledningen kommer du att behöva betala en arvsskatt till Storbritannien på 40% om värdet överstiger 325 000 pund.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Önskar dig en trevlig helg!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare