FrågaSKATTERÄTTMoms14/05/2021

Måste jag betala moms vid uthyrning av fastighet?

Hej!

Förutsättning: Jag äger en fastighet med 3 st lägenheter. Jag bor inte själv i fastigheten. Jag har en enskild firma. Samtliga lägenheter är uthyrda.

Fråga: Ska jag betala in moms på hyresintäkterna?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 kap. 1 § mervärdesskattelagen så ska mervärdesskatt betalas på sådan omsättning inomlandet av varor eller tjänster som är skattepliktiga och görs av en beskattningsbar person i denna egenskap. I ditt fall är uthyrningen att anses som en tjänst då du inte överlåter äganderätten av en egendom, du enbart upplåter nyttjanderätten till någon annan.

Notera att det däremot krävs att tjänsten som omsätts är skattepliktig för att momsskyldighet ska föreligga, det framgår även av 3 kap. 1 § mervärdesskattelagen att inte alla omsättningar är momspliktiga. I 3 kap. 2 § mervärdesskattelagen regleras det ett momsundantag på fastighetsområdet. Där framgår det att upplåtelse av en fastighet inte är momspliktigt.

I och med att du således inte har någon skyldighet att betala moms på hyresintäkerna så resulterar det i att du inte får göra avdrag för moms på inköp till uthyrningsverksamheten. Om du vill kunna göra avdrag för moms på inköp till uthyrningsverksamheten så kan du välja att bli frivilligt skattskyldig genom att du lägger på moms på hyran.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare