FrågaSKATTERÄTTMoms30/11/2020

Måste jag betala moms vid försäljning av tavlor?

Hejsan!

Jag är konstnär och tänker börja sälja mina tavlor på internet. Jag undrar om jag behöver betala moms och hur mycket den ligger på? Tuuusen tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Momsnivåer vid försäljning av konstverk

Ett konstverk är en momspliktig vara, och säljaren av ett konstverk är därmed skyldig att lägga på moms på konstverkets pris. Det är dock köparen (slutkonsumenten) som ska betala momsen, och det enda som påverkar dig som säljare är att du måste redovisa momsen. Momssatsen är 12 procent om det är konstnären själv som säljer sina konstverk.

Undantag

Som konstnär får du sälja dina konstverk momsfritt om försäljningen under ett beskattningsår är lägre än 336 000 kr. Om din försäljning uppgår till mer än 336 000 kr så blir du skattskyldig från första kronan. Det innebär att du måste redovisa moms med 12 procent på beskattningsunderlaget för all försäljning av konstverk under året. Även de försäljningar där du inte tagit ut moms av kunden. Denna frigräns gäller dock ej om du säljer konsten genom ett bolag, då är nämligen skattesatsen 25 procent.

Externa länkar om moms från Skatteverkets webbplats

Skatteverket har även flera broschyrer du kan ladda ned där de skriver vad som gäller vid moms:

- Allmän information om moms

- Momsbroschyren

- Moms inom kulturområdet

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare