Måste jag betala hyra om jag säger upp hyresavtalet i förväg?

Hej jag har skrivit på avtal att vara inneboende tsv med 1 månads uppsägning. Avtalet gäller from 1/12-2018 och jag sa upp den idag, 19/11-2018.

Måste jag betala hela hyran då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att hyresvärden har rätt till skadestånd om hyran inte betalas enligt avtalet och hyresavtalet därmed hävs. Skadeståndet ska täcka upp vad hyresvärden förlorar på avtalsbrottet. Dock har hyresvärden en skyldighet att begränsa sin egen skada och du blir därmed bara skadeståndsskyldig för det hyresvärden hade förlorat om denne hittat en ny hyresgäst så fort som möjligt. Om det är så att del av lägenheten inte hyrts ut alls om du inte hyrt den kan du slippa skadestånd helt.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare