Måste jag ansöka om studieledighet på nytt?

Hej, jag fick min studieledighet från augusti 2017 till juni 2020 beviljad (går en 3-årig utbildning). Men jag jobbade på sommaren 2018 och sökte sedan om en ny studieledighet för augusti 2018 till juni 2019 för jag var inte säker på att min första studieledighet fortfarande gällde (augusti 2017 - juni 2020). Min fråga är då, gäller min första studieledighet fortfarande? och OM den gäller, gäller den fortfarande fast att jag gjorde en ny ansökan om studieledighet. Och gäller fast att jag jobbade under sommaren 2018?

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du huruvida du måste ansöka på nytt om studieledighet då du har arbetat på sommaren under studietiden trots att du är studieledig, samt om din första ansökan om studieledighet som är beviljad fortfarande är giltig, trots att du gjorde en ny ansökan.

Vilken lag är tillämplig?
Den lag som tillämpas i den aktuella situationen är lagen om arbetstagares rätt till ledighet under utbildning (StudL). Enligt denna lag är man inte berättigad till att arbeta på lovdagar som infaller under den tid man har fått beviljat studieledighet, om man inte särskilt kommit överens med detta med arbetsgivaren. Det beror alltså på vilken överenskommelse man har gjort med arbetsgivaren. Enligt 9 § 1 st. StudL är man efter studieledighet garanterad att få samma eller likvärdiga arbetsuppgifter och anställningsvillkor som man skulle ha haft om man inte varit ledig. Vidare enligt 10 § 1-2 st. har man rätt att avbryta sin studieledighet och återgå till sitt arbete inom två veckor. Har ledigheten varat längre än ett års tid så har arbetsgivaren dock rätt att skjuta upp återgången upp till en månads tid, om arbetsgivaren blir underrättad om detta.

Sammanfattningsvis
Har du blivit beviljad studieledighet under hela studietiden så behöver du inte ansöka om studieledigt på nytt, trots att du arbetat under sommaren. Vill du arbeta under loven kan du ansöka om studieledighet för varje termin och komma överens med din arbetsgivare om att jobba under somrarna. Har din första ansökan blivit beviljad så ska den fortfarande vara giltig, men du kan alltid höra av dig till arbetsgivaren och kolla för säkerhets skull.

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare