Måste jag ändra mitt anställningsavtal om jag studerar samtidigt?

Om man vill plugga heltid distans och jobba heltid, måste man ändra sitt anställningsavtal till studentkontrakt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen regel som ger dig en skyldighet att säga upp dig från en anställning för att istället ha någon form av studentkontrakt. Givetvis får det förutsättas att du sköter ditt arbete i den utsträckning du är ålagd trots att du samtidigt studerar. Arbetsgivaren har rätt att neka dig bisyssla. Som bisyssla räknas t.ex. anställning i konkurrerande verksamhet, att öppna eget företag etc. Däremot räknas i normalfallet inte studier till bisyssla.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare