Måste ett hyresavtal vara signerat och skriftligt för att gälla?

Hej!

Om jag (företag) skriver ett hyresavtal med kund och signerar, skannar in och skickar per mail och sen får ett påskrivet avtal inskannat tillbaka via mail - är det då 100% giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Skriftligt krav för hyresavtal?
Det framgår inte riktigt av din fråga vad det är som hyresavtalet berör, men jag antar att det är en fastighet. (Om det gäller något annat, exempelvis en båt så är mitt svar samma även om laghänvisningarna då är fel och något skriftligt då inte behövs någonsin).
Det är jordabalken som reglerar det mesta gällande fastigheter.

Hyresavtal är giltigt även om det är muntligt faktiskt. Det finns formaliakrav när det gäller köp av fastigheter, för att ett köp av en fastighet skall vara giltigt krävs ett skriftligt avtal. Krav på formalia finns i jordabalken 4:1
När det gäller att hyra ut en fastighet finns inte samma krav alls.
Hyresavtalet är 100 % giltigt från den tid då uthyraren och hyresgästen faktiskt bestämt sig även om något skriftligt avtal inte finns alls.
Lagstöd för det finns att hitta i det 12 kapitlet av jordabalkens som lite populärt brukar kallas för "hyreslagen" eftersom det är där regleringen för hyra av fastighet finns. I 12:2 konstateras att "Hyresavtal skall upprättas skriftligen, om hyresvärden eller hyresgästen begär det." Det är således inte ett krav att det skall vara skriftligt alls, men om någon av parterna vill ha ett skriftligt dokument så skall det upprättas.

Vilken funktion har ditt avtal då?
Ditt skriftliga dokument är egentligen inget annat än ett bevismedel som helt enkelt fungerar som ett bevis för att avtalet finns. Avtalet är precis lika giltigt utan dokumentet, men utan dokumentet är det alltså bara ord som står mot ord om parterna i avtalet blir osams. Det är därför i hyresförhållande viktigt att ha skriftligt vad som faktiskt gäller. Att det är skriftligt gör dock inte att det blir mer giltigt.

Ditt avtal är alltså användbart om ni blir osams om hyresförhållandet och eftersom avtalet finns och är påskrivet borde det fungera lika bra som ett avtal som är fysisk signerat. Det är en domstol eller liknande som i en hyrestvist skulle få avgöra om hyresavtalet faktiskt finns eller inte och ditt dokument är förhoppningsvis ett bra bevis för det även om det inte är signerat för hand utan bara inscannat.

Förhoppningsvis kommer hyresgästen sköta sig och då spelar avtalets form ingen roll alls. Sköter sig inte hyresgästen borde avtalet ändå visa vad som gäller för en domstol och fungera som ett bra bevis.

behöver du vidare hjälp med hyresfrågor är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare