Måste en ställföreträdare i brottmål avlägga ed?

Jag är kallad som ställföreträdare i ett brottmål

Vad innebär det ? Detsamma som målsägande ?

Ska jag avlägga ed?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Som ställföreträdare kommer du frågas ut under rättegången för att berätta vilken inställning den du företräder har till det som hänt. I ditt fall gissar jag på att du exempelvis ska höras (frågas ut) som ställföreträdare för ett bolag. Är bolaget målsägande kommer du frågas ut under samma villkor som om du vore målsägande. Företräder du en part som är målsägande behöver du som ställföreträdare inte heller avlägga ed.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare