FrågaARBETSRÄTTSjuk 01/04/2022

Måste du skicka in hela ditt läkarintyg till din arbetsgivare?

Hej!

Jag undrar om man måste skicka in läkarintyget till arbetsgivaren vid sjukskrivning och om man i så fall kan skicka delar av det så att inte alla hälsouppgifter följer med utan framför allt arbetsförmågans nedsättning i procent finns med? Tacksam för snart svar om möjligt!

M v h,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av sjuklönelagen. Det är din arbetsgivare som betalar sjuklön de första fjorton dagarna av din sjukskrivning. Sedan är det Försäkringskassan som beslutar om du har rätt till sjukpenning, om du är sjuk längre än fjorton dagar (din arbetsgivare behöver inte läkarintyg för denna senare period).

Du måste lämna ett läkarintyg till sin arbetsgivare

Din arbetsgivare är endast skyldig betala sjuklön till dig som arbetstagare om du styrker din nedsättning av arbetsförmågan genom intyg av läkare eller tandläkare (sjuklönelag 8 §).

Du måste alltså skicka in läkarintyget till din arbetsgivare för att din arbetsgivare ska bli tvungen att betala sjuklön till dig.

Kan du skicka in delar av intyget?

Det står dock även i samma lagparagraf att intyget inte behöver innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. När läkarintyget utfärdas bör läkaren därför fråga om du vill uppge din diagnos eller inte.

Det är din arbetsgivare som bedömer om du som arbetstagare har rätt att vara frånvarande på grund av sjukdom och även har rätt till sjuklön (sjuklönelag 4 §). Arbetsgivaren ska kunna göra en bedömning av om din arbetsförmåga är nedsatt och även på vilket sätt den är nedsatt. För att kunna göra dessa bedömningar, behöver din arbetsgivare medicinsk information och det är därför arbetsgivaren som bedömer om informationen i läkarintyget är tillräcklig.

Om din arbetsgivare inte anser att läkarintyget innehåller tillräckligt med information, bör denne uppmana arbetstagaren att kontakta sin läkare för att få läkarintyget kompletterat. Om exempelvis din diagnos inte finns medskriven i läkarintyget, eller om du väljer att inte skicka med vilken diagnos du lider av, är det ännu viktigare att läkaren tydligt beskriver din aktivitetsbegränsning i läkarintyget.

Det finns alltså en risk att din arbetsgivare bedömer att den inte kan avgöra om du har rätt till sjuklön, om du bara skickar med vissa delar av läkarintyget.

Sammanfattning

Du måste skicka in ditt läkarintyg till din arbetsgivare, för att din arbetsgivare ska vara skyldig att betala ut sjuklön till dig. Du behöver dock inte skicka med den delen av läkarintyget där din diagnos framgår. Om din arbetsgivare inte accepterar att du bara skickar med vissa delar av ditt läkarintyg, kan du be din läkare att komplettera läkarintyget så att din arbetsgivare kan bedöma din arbetsförmåga på ett bättre sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare