Måste bostadsrättsförening meddela höjning av årsavgift i förtid?

Senast när måste en av styrelsen för en brf meddela en höjning av årsavgiften? En månad eller en dag innan betalning ska ske?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kortfattat så finns tyvärr ingen lagstadgad bestämmelse som säger att din bostadsrättsförening måste meddela en höjning av årsavgiften en viss tid i förväg. En dag innan är alltså tillräckligt.

Om det gäller en väsentlig höjning av avgiften har du rätt att säga upp bostadsrätten inom 3 månader, om du skulle vilja det (7 kap 17 § bostadsrättslagen). Om du bara struntar i att betala den högre avgiften kan du dock förlora nyttjanderätten till din bostadsrätt (7 kap 18 § bostadsrättslagen).

Övriga bestämmelser om årsavgift

Om du är intresserad av vad som i övrigt gäller för årsavgifter finns även dessa i bostadsrättslagen. Rätten att ta ut en årsavgift finns i 7 kap 14 §. Där finner du även begränsningar på vilka avgifter som allmänt får tas ut av bostadsrättsföreningen.

Som du säkert vet bestäms årsavgiften av styrelsen själv. Är du nyfiken eller tveksam på hur detta går till kan du titta i din förenings stadgar. Där framgår bland annat hur intäkterna från årsavgiften ska fördelas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare