Måste beordrad övertid regleras i anställningsavtal?

Hej!

Jag har en fråga gällande övertid och beordrad övertid.

På mitt jobb så har vi ett avtal där högsta prioritet av ärenden täcker 24/7 support till kund. Denna typ av ärenden är inte jättevanlig att den sker, men det händer.

Jag har inget i mitt anställningsavtal som tar hänsyn till detta 24/7 avtal utan när jag frågar min chef så säger han att det är övertid, dock gärna inte beordrad.

Vi har ingen övertidsersättning på vårat företag, eftersom supportavtalet med kunderna är nytt.

Min fråga lyder alltså, är det okej att ha beordrad övertid för något som man har i ett kundavtal eller krävs det att man faktiskt har backning för det i sin anställning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler avseende övertid finns i 7-9 § arbetstidslagen (här). Arbetsgivare har rätt enligt denna lag att begära att arbetstagare tar ut övertid, i de fall det finns särskilt behov av ökad arbetstid. Dock max 50 h per anställd och månad.

Dessa regler kan dock åsidosättas genom ett kollektivavtal enligt 3 § samma lag. Det innebär att skyldigheten att arbeta övertid kan vara reglerad i ett kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Om du vill veta vilken skyldighet att arbeta övertid som finns på din arbetsplats, bör du därför ta kontakt med det fackförbundet som har kollektivavtalet. I vissa kollektivavtal behöver arbetstagaren samtycka till övertiden, men det varierar. För de fall det inte regleras i kollektivavtal är det svårt att säga om ett samtycke krävs eller inte då det avgörs utifrån de villkor som i övrigt gäller för arbetsplatsen. Det behövs emellertid inte regleras i anställningsavtalet.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare