Måste avtal hållas?

Jag köpte nyligen en lägenhet där jag blivit informerad att bredband ska ingå i avgiften, både av säljaren och mäklaren. Det står i avtalet vi skrivit under att bredband ska ingå. Men nu när jag flyttat in har jag förstått att det inte ingår vilket leder till en merkostnad på minst 200kr i månaden, finns det något jag kan göra åt detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du behöver praktiskt råd kring hur du ska gå tillväga när säljaren bryter mot ert avtal.

Det framgår inte av frågan vilken sorts lägenhet du har köpt, så jag antar att det är bostadsrätt. Därför gäller köplagen mellan dig och säljaren.

Du har rätt att kräva det som framgår av avtalet

Om det står i avtalet att bredband ingår utan merkostnad ska löftet hållas. Om lägenheten inte stämmer överens med ert avtal föreligger det ett fel i lägenheten (17 § köplagen).

Det är viktigt att du reklamerar felet till säljaren. Enligt lagen måste du reklamera inom "skälig tid", så det är bäst att reklamera så fort som möjligt. Reklamation innebär helt enkelt att du måste underrätta säljaren om felet: alltså att bredband inte ingår och att detta utgör avtalsbrott.

Du kan i så fal kräva avhjälpande (att felet åtgärdas), omleverans eller prisavdrag samt eventuellt skadestånd (30 § KöpL).

Ifall din lägenhet inte är en bostadsrätt är slutsatsen mycket snarlig; även i detta fall har du rätt att kräva att lägenheten stämmer överens med avtalet (4 kap. 19 § jordabalk). Om lägenheten inte är en bostadsrätt har du en undersökningsplikt innan köpet, men detta torde inte påverka slutsatsen i ditt fall.

Det följer även av allmänna avtalsrättsliga principer att avtal ska hållas.

Vad bör du göra nu?

Jag rekommenderar att du först pratar med säljaren om situationen.

Om ni inte kan komma överens rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:
Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga. Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss!

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare