FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/12/2018

Måste arbetsgivaren ta hänsyn till turordningsreglerna vid omplacering till deltidstjänst på grund av arbetsbrist på arbetsplatsen?

Hej!Jag arbetar som lärare på heltid, min chef vill sänka min tjänstgöringsgrad från 100% till 90% då h*n anser att det inte finns arbete som motiverar min heltid. Och det kan jag förstå. Men andra anställda som kommit in efter mig, (jag har arbetat här i ca 1 år) för några månader sen och fått heltid behöver inte sänka sin tjänstgöring. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att det inte känns rätt att anställda som har jobbat kortare tid än dig inte behöver sänka sin tjänsteomfattning. Jag ska försöka förklara hur det ligger till i din situation och använder mig då av reglerna i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Arbetsgivaren kan inte ensidigt besluta om att sänka din tjänsteomfattning
Ändring av omfattningen av arbetstagares anställningar är ingenting som arbetsgivaren ensidigt kan ändra eftersom det är en avtalsfråga mellan arbetstagare och arbetsgivare. Din situation är alltså i princip att arbetsgivaren i så fall säger upp dig från din tjänst på 100 % men anställer dig sedan på den erbjudna tjänsten på 90 % istället. Självklart är det inte något du måste gå med på eftersom det är en överenskommelse ni båda måste vara med på och som en arbetsgivare alltså inte ensidigt kan ändra utan ditt samtycke.

Vad händer om du tackar nej till tjänsten med lägre omfattning?
Om du tackar nej till erbjudandet och det verkligen är så att det inte finns tillräckligt med arbete på din arbetsplats så kan arbetsgivaren säga upp dig på grund av arbetsbrist, vilket är saklig grund för uppsägning (7 § LAS). Då kan arbetsgivaren också hävda att de ha fullgjort den omplaceringsskyldighet som arbetsgivaren har, genom att ha givit dig ett skäligt erbjudande om en annan tjänst med lägre omfattning (7 § andra stycket LAS).

Gäller inte turordningsreglerna i detta fall?
Turordningsreglerna är alltså regler som arbetsgivaren ska ta hänsyn till vid uppsägningssituationer, där utgångspunkten är att den med kortast anställningstid ska säga upp först (22 § LAS). Jag tänker att det är dessa regler du funderar på när du undrar om det är rätt att du ska sänka din tjänstgöringsgrad medan anställda med kortare anställningstid än dig inte behöver göra det.

I din situation gäller med största sannolikhet inte turordningsreglerna och det står därför arbetsgivaren fritt att erbjuda dig en lägre tjänstgöring trots att du arbetat längre än andra anställda. Arbetsdomstolen har i flera mål konstaterat att arbetsgivare inte behöver följa turordningsreglerna vid fullgörande av omplaceringsskyldigheten.
Det innebär i princip att när det föreligger arbetsbrist på arbetsplatsen kan arbetsgivaren välja en arbetstagare som har arbetat längre än övriga anställda och erbjuda den anställde en tjänst i annan stad eller en tjänst med deltid utan att ta hänsyn till turordningsreglerna, vilket följer av flertalet domar från Arbetsdomstolen, AD 2009:50 och AD 2012:11

Summeringsvis innebär det att även om det inte känns rättvist, så har din arbetsgivare tyvärr rätt att göra såhär. Jag kan dock rekommendera dig att ta kontakt med din fackliga organisation, om du är med i en sådan och höra vad de har att säga om saken. Arbetstagarorganisationerna är insatta i sådana frågor och det kan eventuellt finnas kollektivavtal på din arbetsplats som gör undantag från de regler jag ovan nämnt i LAS.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga och du är välkommen att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare