Måste anställds ta ut semester mellan juni-augusti?

Måste våra anställda enligt ta ut semester under juni, juli och augusti? Om vi som arbetsgivare kommer överens med den anställde att semester kan tas ut till exempel två veckor i november och två veckor i mars, är det då ok enligt semesterlagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i semesterlagen (1977:480) för att besvara din fråga.

Semesterlagen är som utgångspunkt tvingande för arbetstagarens fördel. Således kan inte en arbetsgivare avvika från lagen till nackdel för arbetstagaren. Inte heller kan arbetsgivaren ingå ett avtal med arbetstagaren om något som är sämre för arbetstagaren än vad lagen säger (2 § semesterlagen). När det gäller just semesterdagar framgår det enligt lagen att en arbetstagare har rätt till sammanlagt 4 veckors semesterledighet mellan juni-augusti. Dock framgår det även av samma bestämmelse att annat får avtalas mellan parterna (2 a § & 12 § semesterlagen).

Sammanfattning

Som utgångspunkt ska dina anställda ha rätten till en sammanhängande semesterledighet i 4 veckor mellan juni-augusti, men om ni kommer överens om något annat är det möjligt att avtala att semesterledigheten gäller en annan tidpunkt. Så som svar på din fråga så är det fullt möjligt för dig som arbetsgivare att komma överens med den anställda att ta ut ledigheten under en annan period. Givetvis måste båda parterna vara ense om det förutsatt att inte särskilda skäl föranleder att semestern måste förläggas till en annan tid.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare