måste accept ske omedelbart vid muntliga anbud?

Om jag får ett muntligt anbud, kan accepten ske senare via mejl?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller avtal är huvudregeln att avtalsingåendet får ske formlöst. Detta innebär att det kan göras skriftligen, muntligen eller genom att man agerat som att ett avtal har slutits [konkludent handlande]. Däremot brukar det vara så att när ett muntligt anbud ges, ska även accepten ges omedelbart [3 § andra stycket, avtalslagen]. Därmed skulle jag vilja säga att det är svårt för dig att ge en accept via mejl, om ni inte har kommit överens om att du ska ge ett svar via mejl.

Det är också givetvis möjligt för dig att ni fortsätter diskutera situationen via mejl och därefter nå ett avtal genom anbud och accept.

Hoppas situationen blev klarare för dig!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare