Målsäganden har rätt att veta om förundersökningen läggs ner

Jag polisanmälde om våldtäkt och sexuellt ofredande för ungefär 3 månader sedan. Jag har fått målsägandebiträde och har även ringt henne och frågat hur det går. Hon sa att poliserna har fått direktiv av åklagaren, men sen har jag inte hört någonting mer. Har det lagts ner då? Eller får jag reda på det om de lägger ner utredningen?

Lawline svarar

Hej,

Jag beklagar verkligen det du blivit utsatt för. Jag hoppas att jag kan hjälpa dig få svar på dina funderingar.

polisens hemsida står det att då en förundersökning läggs ner har den som anmält brottet har rätt att få veta det. Om du är osäker på om du fått alla uppdateringar angående ditt ärende kan du kontakta polisen på 114 14 för att ställa dina frågor. Efter att du gjort polisanmälan ska du ha fått en kopia på anmälan postad hem till dig. Högst uppe till höger på anmälan finns ett diarienummer som du kan ange i din kontakt med polisen för att få mer hjälp.

Brottsofferjouren har även bra stöd för dem som blivit utsatta för brott. Du kan läsa mer om deras stödpersoner här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Sanna WarnemyrRådgivare