FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp24/06/2018

Målsägandebiträde eller försvarsadvokat?

Har varit utsatt för (lindrigt) oprovocerat våld av en ung man (omgiven av mamma och morfar). Behövde ambulans och då kom även polisen och gjorde en anmälan om fallet. Efter de frågat mig några frågor inomhus gick de ut till förövaren och hans familj. Jag togs under tiden till sjukhus. Nu visar det sig att familjen pratade sig samman för att försöka få det till att det var jag som utövade våld mot dem först (osant) så de gjorde en motanmälan hos polisen på plats. Vad behöver jag för typ av advokat för detta/dessa fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken slags advokat du behöver beror på vad som händer härnäst. Om en förundersökning inleds kommer polisen och åklagaren att försöka utreda vad som har hänt. Om åklagaren då beslutar att väcka åtal mot mannen som utsatt dig för våld, är det ett målsägandebiträde som du behöver. Ett målsägandebiträde hjälper den som påstår sig ha blivit utsatt för ett brott att ta tillvara sina intressen. Om åklagaren istället beslutar att väcka åtal mot dig behöver du en försvarsadvokat.

I normalfallet är det staten som betalar kostnaderna för målsägandebiträdets och försvarsadvokatens arbete. Eftersom jag inte vet så mycket om omständigheterna i ditt fall skulle jag rekommendera dig att kontakta polisen för att få mer information om vilken hjälp du bör söka. Du kan också vända dig till Brottsoffermyndigheten eller en tingsrätt för att få mer råd och hjälp.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare