Målsägande som inte vill delta i förundersökning

Hej!

Jag anmälde min pojkvän för misshandel i augusti men sa sedan att jag inte ville delta i förundersökningen. Han och en av mina vänner har nu blivit kallad på förhör. Ingår det i förundersökningen? Och vad händer efter det eftersom jag sagt att jag inte vill delta? Stryks min historia och eventuella bevis? Jag förstod det som att det skulle läggas ned utan mitt deltagande men förhören gör mig förvirrad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Brottet misshandel hör under vad som kallas "allmänt åtal", vilket innebär att polisen har en skyldighet att utreda det brottet, även om du som målsägande vill ta tillbaka din anmälan, eller säger att du inte vill delta i förundersökningen. Det är helt upp till åklagaren att avgöra om det finns tillräckligt mycket bevis eller inte för att fallet kan leda till åtal, vilket åklagaren kan anse att det finns även om du inte vill delta. Bevisen kan då till exempel komma från vittnen, och det är förmodligen därför som polisen har kallat in din vän på förhör, vilket ingår i förundersökningen som polisen eller åklagaren driver i detta fall. Om nog mycket bevisning samlas in mot den misstänkte i detta fall kan alltså åklagaren besluta att åtal ska väckas så att det blir rättegång, även om du inte vill delta i någon del av processen eller vara med på rättegången (vilket du inte måste göra). Om det är så att åtal väcks kan de bevis som du nämner användas i rättegången.

Att polisen fortsätter att hålla förhör beror alltså på att de har en skyldighet att utreda brott som hör under allmänt åtal, vilket misshandel gör. Och sedan är det som jag nämnde upp till åklagaren att bestämma om det finns nog mycket bevis för att åtal ska väckas, eller om fallet ska läggas ned.

Hoppas detta gav svar på sin fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare