Målsägande blir part i målet om hen biträdet åklagaren

Jag är utsedd till särskild ställföreträdare för mina barn, som är målsägande och min f.d. partner är tilltalad.

I Tingsrätten blev jag hörd före partnern, och i förhöret med partnern kom olika påståenden som jag ville bemöta.

Det fick jag inte, med hänvisning till att jag inte var en "part i målet" utan bara "förhörsperson".

I inledningen av rättegången nämndes också en skrift som den tilltalade skickat in till Tingsrätten, och som "alla parter tagit del av", men inte jag.

Det var socialtjänsten som gjorde polisanmälan.

Fråga: Är målsägande/särskild ställföreträdare inte en part i målet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Åklagaren för talan i målet och är därför part
Eftersom du skriver att dina barn är målsägande och din f.d. partner är tilltalad samt att det har skett en polisanmälan så utgår jag från att det handlar om ett brottmål. De flesta brott är under allmänt åtal. Allmänt åtal innebär att åklagaren är den som för talan i målet, rättegångsbalken 20 kap 2 §. När åklagaren för talan i målet så är det åklagaren och den tilltalade som är parter.

För att målsägande ska bli part i målet så ska hen biträda åklagaren
Ställföreträdare för målsägande kan aldrig bli part i målet, dock kan målsägande bli det. För att målsägande ska bli part i målet ska hen biträda åklagaren, rättegångsbalken 20 kap 8 § 2 st. Om målsägande biträder åklagaren i målet så har hen rätt att lägga fram bevisning och utredning i målet. Eftersom du är ställföreträdare för barnen så skulle det i praktiken innebära att du biträder åklagaren å barnens vägnar. Eftersom du har fått information om att du inte är part i målet så beror det mest största sannolikhet på att du inte biträder åklagaren.

Sammanfattningsvis är inte målsägande alltid part i brottmål. För att målsägande ska bli part i målet så ska hen biträda åklagaren. Eftersom du har fått information om att du inte är part i målet så beror det på att du som barnens ställföreträdare inte biträder åklagaren i målet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare