Målsägande är den person som har blivit utsatt får brott, målsägande har rätt att få reda på om åtal väcks

Jag var inblandad i en trafikolycka 30/1 där jag vart påkörd bakifrån och bilen framför mig påstår att jag körde in i honom. Dock så fick inte han några skador och jag vet att jag lyckades stanna helt och undvika honom innan jag vart påkörd bakifrån. Igår fick jag hem en "underrättelse om beslut till målsägande" där beslutet är att en ordningsbot utfärdas. Skälet är "det finns förutsättningar att lagföra brottet genom ett föreläggande av ordningsbot". Enligt dom är brottet mot trf 3 kap2 - ej anpassat avstånd till bilen framför. Både jag och poliserna har kort på alla bilar inkl den framför mig och det syns klart och tydligt att ingen skada är skedd, inte ens smuts har blivit utsmetat. Poliserna på plats ifrågasatte honom när han sa att jag varit in i hans bil. De andra fordonen bakom mig inkl min bil fick skador som nu är åtgärdade via försäkringsbolagen. Jag vill inte betala eller "godkänna" detta då jag inte gjort fel då jag lyckades stanna min bil innan det smällde. Betalar man så erkänner man ett brott, ett brott jag inte begått. Betalar man så riskerar man också att det går till transportstyrelsen som kan besluta om indraget körkort. Det kan inte jag riskera då jag ska få barn om 3 månader och har precis flyttat till hus utanför stan. Mitt jobb ligger också 5 mil ifrån mitt hem så jag är i stort behov av ett körkort. Har haft det sedan maj 2011 och aldrig varit inblandad i nån olycka tidigare. Så min fråga är, hur går jag vidare och hur formulerar jag mig till dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Målsägande är den person som har blivit utsatt för brott
Du skriver att du har fått hem en "underrättelse om beslut till målsägande".
Målsägande är den person som har blivit utsatt för ett brott. Den som är åtalad för brott kallas tilltalad. Eftersom du har fått hem en underrättelse om beslut till målsägande så förstår jag det som att det är du som är målsägande.

Enligt förundersökningskungörelsen (FUK) 13 d § har målsägande rätt att informeras om att åtal har väckts. Eftersom den information du har fått hem anger att du är målsägande så förstår jag det som att du har fått information enligt FUK 13 d §. Troligtvis är det så att personen som körde bilen bakom dig har begått ett brott enligt trafikförordningen och att den personen ska betala en ordningsbot.

Om jag har missförstått informationen som du har angett i frågan eller om du annars vill ställa en ny fråga så är du varmt välkommen att göra det här!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare