Mall för testamente

Har ni inget formulär för testamente?

Lawline svarar

Hej!

Vi har tyvärr ingen mall för testamente. Däremot kan du vända dig till Lawlines jurister för att få hjälp att upprätta ett testamente. Du kan boka in ett möte här.

Om du ska skriva ett testamente är det bra att veta att man måste uppfylla vissa krav för att det ska vara giltigt, ärvdabalken 10:1:
- det måste upprättas skriftligen
- ska vara bevittnat av två vittnen som dessutom skriver under testamentet
- vittnena måste förstå att det är ett testamente de skriver under, men de behöver inte veta dess innehåll
- testatorn måste underteckna testamentet med vittnena närvarande.

Hoppas du har fått hjälp med hur du kan gå vidare!

Sofia HolgerssonRådgivare