Makes samtycke vid köp av fastighet

Kan min make köpa en fastighet utan min vetskap. Vi har varit gifta i 47 år och har inget äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7 kap 5 § Äktenskapsbalken står vad som kräver en makes samtycke. I regel får en make inte sälja, pantsätta eller belasta makarnas gemensamma bostad eller bohag med någon form av nyttjanderätt utan den andra makens samtycke. Om köpet alltså kräver ett lån, behöver han på så vis ditt samtycke för att få lånet beviljat och kan därför inte köpa fastigheten utan ditt samtycke. Behöver han inget lån, kan han köpa fastigheten utan din vetskap.

Med vänlig hälsning,

Maria MakdesiRådgivare