Makes arvsrätt och efterarv

Hej! Tack för en bra tjänst. Jag har en fråga om arvsrätt. Min bror har nyligen avlidit och lämnat en maka efter sig. Han har inga barn alls, dvs. de har inga gemensamma barn och han har inga från något tidigare äktenskap, men hon har två barn sedan tidigare äktenskap. Det finns inget testamente. Har jag rätt till något arv efter min bror överhuvudtaget? Om ja: vilka åtgärder kan jag vidta, t.ex. klander, för att få ut mitt arv nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken ärver makan hela kvarlåtenskapen efter din brors död om din bror inte har några barn och det inte har upprättats ett testamente. Med andra ord ärver du inget när hans maka fortfarande är livet. Dock ärver makan kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt enligt 3 kap. 2 § Ärvdabalken. Detta innebär att makan får disponera/förfoga över egendomen så som denne önskar när hon är i livet men får dock inte testamentera bort egendomen. När hon sedan avlider ärver era föräldrar en kvotdel av din brors kvarlåtenskap, om någon av era föräldrar är avlidna så ärver dock ni syskon hälften av detta om den ena av era föräldrar är avliden och allt av detta om båda är avlidna. Med andra ord kommer du ärva av din bror när makan är avliden och om någon/båda av era föräldrar då är avlidna.

Att du ärver en kvotdel innebär att förmögenheten både kan öka och minska efter makan bortgång. Kvotdelen räknas ut på så sätt att den summa makan erhöll i arv efter din bror divideras med hennes totala förmögenhet. Till exempel ärver hon 1 miljon och hon efter arvet har en förmögenhet på 2 miljoner dvs. hon hade redan 1 miljon när hon erhöll arvet innebär det att kvotdelen är 1 milj/2 milj=1/2. Det innebär alltså att oavsett makans förmögenhet vid hennes botgång så ska hälften(1/2) av hennes förmögenhet tillfalla era föräldrar (el. syskon om de är avlidna) i efterarv. Med andra ord kan den hälften inte tillfalla makan särkullbarn(hennes egna barn som inte är din brors).

Sammanfattningsvis har du en viss rätt till det din bror efterlämnar (en kvotdel) men bara när din brors maka avlider och om någon av era gemensamma föräldrar är avlidna. Du kan därför inte få ut ditt arv nu.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare