Make ärver före alla utom särkullbarn

Hej,

Jag har en fråga avseende arvsregler.

Fråga A

A avlider och efterlämnar maken B samt syskonen C och D. A har vid dödsfallet egendom till ett värde av 400 kr och B till ett värde av 800 kr. Allt är giftorättsgods och B kräver att få behålla sitt giftorättsgods (ÄktB 12:2).

B ärver A till fullo då de inte har några gemensamma barn i enlighet med ÄktB 3:1. Är det korrekt?

Fråga B

När sedan B avlider efterlämnar hon syskonet E. B egendom uppgår till 1500 kr. Vem ärver? Ärver syskonet E eller ärver även syskonen till A? Jag har titta på lagrum Ärvdabalken kap 3 § 2 samt kap 3 § 5.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fråga A

En make har arvsrätt före alla förutom s.k. särkullbarn (3:2 ärvdabalken). Detta innebär att även om B och A hade haft gemensamma barn skulle B ärva före dem. Det är endast barn som A har med någon annan (särkullbarn) som skulle ärva före B (3:1 ärvdabalken). Ifall A inte har några särkullbarn och det inte finns något testamente är det B som ärver allt. De syskon som A har kommer sedan att få s.k. efterarvsrätt (3:2 ärvdabalken). Detta innebär att om de fortfarande lever då B avlider kommer de att ha rätt att få ut arv efter A.

Fråga B

När B sedan avlider har först syskonen till A rätt att få ut sitt efterarv (3:2 ärvdabalken). Det som sedan finns kvar är kvarlåtenskapen efter B, vilket B:s syskon E kommer att ärva om hen är närmst levande arvinge (2:2 ärvdabalken). Hur mycket av B:s egendom som ska utgå som efterarv bestäms av hur stor kvotdel A:s arv utgjorde av egendomen efter hens dödsfall.

Efter arvet uppgick B:s egendom till 1200 kr. Av dessa kom 400 kr från arvet efter A. Arvet utgjorde alltså 1/3 av egendomen. Detta innebär att efterarvet efter A ska vara 1/3 av vad B ägde när hen avled (3:2 ärvdabalken).

Efterarvet motsvarar därmed 500 kr. A:s syskon får därför 250 kr var.

Resterande 1000 kr kommer B:s syskon att ärva.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare