makas arvsrätt vid äktenskapsförord

Min far och hans maka hade ett äktenskapsförord när de gifte sig 2011 att alla tillgångar de hade när de gifte sig skulle vara enskild egendom. Nu har min far avlidit, vilken arvsrätt har hans maka?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

När jag svarar på denna fråga utgår jag från att din far och hans maka skrev ett äktenskapsförord så att all egendom ägde de separat, det vill säga att det inte finns något giftorättsgods och således är det inte nödvändigt med en bodelning.

Arvsrätt för maka vid äktenskapsförord:

Vid en persons dödsfall där denna var gift finns det en paragraf som regleras vad som händer med personens kvarlåtenskap. Enligt 3 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken (ÄB)(se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1) kommer all kvarlåtenskap tillfalla den efterlevande maken. Således kommer, enligt huvudregeln, din fars maka ärva din faders enskilda egendom. Men! Eftersom du är ett så kallat särkullsbarn kommer du ha rätt att få ut ditt arv direkt enligt 3 kap. 1 § 1 st ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). I och med detta kommer då makans arvsrätt uteslutas eftersom du är bröstarvinge till din far och ärver hela kvarlåtenskapen enligt 2 kap. 1 § 1 st ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). Om det skulle vara på det viset att du var gemensamt barn skulle då makan ärva före dig och du skulle sedan ha rätt till efterarv när denna maka dör enligt 3 kap. 2 § ÄB,(se https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1).

Basbeloppsregeln:

Det finns dock en regel som kan göra att den efterlevande makans arvsrätt inte helt utesluts. Detta kallas basbeloppsregeln och stadgas i 3 kap. 1 § 2 st ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S2). Denna regel innebär att den efterlevande makan har rätt till fyra basbelopp (cirka 160 000 kr), under förutsättning att makans grundbehov inte är tillgodosett på annat sätt. Om makan således äger enskild egendom till ett värde som överstiger 160 000 kr kommer denne inte få något från kvarlåtenskapen men om det understiger detta värde har den då rätt att få det resterande av den avlidnes kvarlåtenskap.

Ex: Anna och Anton är gifta med ett äktenskapsförord att alla egendom är enskild. Anton har endast ett barn och det är med en annan kvinna. När Anton dör tar detta särkullsbarn arvet (se ovan) men eftersom Anna endast har tillgångar som är värda 100 000 kr kan hon använda sig av basbeloppsregeln och således erhålla 60 000 kr från Antons kvarlåtenskap för att komma upp i 160 000 kr. Detta erhåller hon med fri förfoganderätt vilket innebär att barnet senare har rätt till efterarv när Anna senare dör.

Sammanfattningsvis är det på det viset att en efterlevande make ska enligt huvudregeln ärva kvarlåtenskapen från den avlidne, även om det endast är enskild egendom via ett äktenskapsförord. Men om den avlidne endast hade ett särkullsbarn har denna rätt att få ut hela arvet direkt och då kommer makans arvsrätt helt uteslutas om basbeloppsregeln inte används.

Hoppas detta gav dig klarhet!

Med vänlig hälsning

Anton MagnussonRådgivare