Luftgevär vid inbrott

Hej, Jag blev utsatt för försök till inbrott i min lägenhet efter att en person ringt på dörren en natt och när jag öppnade dörren på glänt så försökte personen med våld öppna dörren medans jag gjorde allt i min makt för att stänga dörren. Efter att jag inte lyckades stänga och låsa dörren så kände jag att mitt liv var i fara så med min fria hand plockade jag fram ett luftgevär som jag hade i ett skåp vid dörren och varnade personen att jag är beväpnad. Vid det tillfället så avledes inbrottsförsöket och han flydde från platsen när han fick se geväret. Jag kontaktade sedan polisen och berättade vad som hände men ingen anmälan gjordes då personen var försvunnen och jag hade inget signalement. Nästföljande dag kom det fyra poliser till min lägenhet för husrannsakan då tydligen hade personen som försökte bryta sig in i min lägenhet anmält mig för att jag hotat honom med vapen. De beslagtog luftgeväret och ska kalla mig till förhör och enligt polisen så kan det leda till rättegång. Har jag gjort något fel i denna situation? Räknas det inte som nödvärn att i min egen bostad skydda mig från någon som försöker göra intrång? Det känns som att jag som brottsoffer har blivit förövaren.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring reglerna för nödvärn och hot.

Regler kring hot och nödvärn

En luftpistol är ett effektbegränsande skjutvapen vilket innebär att det inte är ett licenspliktigt vapen. Enligt reglerna för olaga hot krävs det att (1) någon hotat någon annan om brottslig gärning (2) för att skapa allvarlig rädsla för den andra personens säkerhet m.m. (4 kap. 5 § Brottsbalken). Detta brottet kan anses vara grovt då hotet förstärks av vapen (4 kap. 5 § 2 stycket Brottsbalken). Detta gäller även om vapnet är mindre farligt än ett dödligt vapen.

Nu till frågan om handlingen täcks av nödvärn.

Enligt 24 kapitlet 1 paragrafen i brottsbalken (24 kap. 1 § Brottsbalken) har man rätt till nödvärn vid ett antal olika situationer. Först krävs att det är en nödsituation. Att någon försöker bryta sig in i ditt hem betraktas alltid som en nödsituation (se tredje punkten). Därefter krävs att handlingen var försvarlig. Detta är en bred avvägning där angreppets fara vägs mot vad som riskerar att ta skada. Att någon gör inbrott betraktas i allmänhet som en farlig åtgärd. Dessutom betraktas både hemmet och personer i hemmet som mycket skyddsvärda.

Hur detta tillämpas i ditt fall

Nödvärn är ofta en bedömningsfråga som kan vara svårt för polisen att ta beslut kring utan att utreda saken. Att visa ett luftgevär utan att avfyra detta för att hota en person som är påväg att göra inbrott bör utan några närmare omständigheter kunna vara en tillåten handling som faller inom nödvärnsrätten. Då luftgevär betraktas som ett farligt föremål vill troligen Polisen utreda närmare och varna för att det kan komma att bli rättegång.

Slutsatsen är alltså att polisen sannolikt endast vill varna för konsekvenser som kan komma att inträffa och utreda saken noggrant.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare