Löst monterat kylskåp vid bostadsrätts köp

Tjena! Jag har sålt min bostadsrättslägenhet och har valt att ta med min kylskåp som jag har köpt på elgiganten men ännu inte har avbetalat helt och hållet. Vid visnings tillfället så var kylskåpet där och köparen såg detta. Nu efter köpet anser köparen att han har rätt till kylskåpet. Jag kan tillägga att kylskåpet inte var fast monterad och det tog 30 minuter att få bort den från lägenheten. Vem har rätt till kylskåpet och varför? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det är jordabalken (JB) som reglerar svaret på din fråga.

Vad är fast egendom?

Vad som är fast egendom framgår av 1 kap 1 § i jordabalken (JB) och vad som är tillbehör till fast egendom framgår i främst i 2 kap 1 § 1 st. i JB. I 2 kap 1 § 1 st. JB så framgår att tillbehör till en fastighet, så kallade fastighetstillbehör, är: byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som finns på fastigheten och som är tänkta att finnas där för stadigvarande bruk. Som byggnader räknas inte bara hus utan också murar, broar, bryggor och alla slags uppbyggda konstruktioner, de är alltså också fastighetstillbehör om de finns på fastigheten. Träd som står på fastigheten räknas som fastighetstillbehör (så länge de har roten kvar i marken) också andra växter och naturlig gödsel räknas som fastighetstillbehör.

I 2 kap 2§ JB definieras vad som är byggnadstillbehör, och det är exempelvis hissar, ledstänger, vattenledningar, värmepannor, kranar, kontakter,element, kamin, kakelugn. Vanligen räknas också WC-inredning som toalett och handfat, kylskåp, tvättmaskiner, spis och dyl. som byggnadstillbehör.

Kan kylskåpet utgöra fastillhetstillbehör?

I detta fall kan Kylskåp utgöra byggnadstillbehör om den är ägnad för stadigvarande bruk för fastigheten. Du anger förvisso att köparen såg det när bostadsrätten skulle köpas. Omständigheter som kan påverka frågan är huruvida kylskåpet är inmonterad eller inbyggd i fastigheten eller om den bara står löst och kanske inte ens används. I detta fall kan jag inte göra den bedömningen då jag har för lite information. Oavsett om kylskåpet i detta fall skulle utgöra byggnadstillbehör eller inte så måste inte ett skriftligt köpeavtal upprättas för köpet av kylskåpet. Trots att kylskåp kan utgöra fast egendom som enligt lagen kräver skriftligt avtal har man i svensk rätt godtagit köp av byggnadstillbehör genom muntliga avtal när det är ägaren själv som frigör egendomen och ingår avtal som du t.ex gör genom försäljningen av bostadsrötten. Köp av byggnadstillbehör kan således ingås muntligen och krav uppställs inte på att det måste ske skriftligen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare