Lösa ut syskon ur ärvd fastighet.

Hej!

Jag och min bror fick vår pappas hus som en enskild egendom när han gick bort. (Huset var vår fars enskilda egendom och han skrev papper på att det skulle vara vår enskilda egendom när han gick bort.)

Nu är min bror inte längre intresserad av att ha kvar huset. Hur löser jag ut honom? Till vilken kostnad? Är det vad huset var värt när bouppteckningen skrevs för ungefär 7 år sedan? Eller är det nuvarande taxeringsvärde eller alternativ vad huset är värderat till av mäklare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du och din bror ärvt en fastighet och du undrar hur och för vilken summa du kan lösa ut honom.

Det finns inga regler som säger vilket värde som ni ska utgå ifrån när dödsbodelägare ska lösas ut ur en fastighet. Vanligtvis brukar man komma överens om marknadsvärdet på fastigheten (men detta bestämmer ni själva) med avdrag för eventuellt lån, kapitalvinstskatt och mäklararvode. För att beräkna skatten rekommenderar jag er att ta hjälp av skatteverkets verktyg för beräkningshjälp.

Formel:

Fastighetens marknadsvärde - lån - latent skatt - mäklararvode = nettovärdet

Nettovärdet / 2 = syskons del att lösa ut

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare