FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/11/2017

Löneförhöjning vid omplacering.

Hej! Jag har varit föräldraledig och från januari ska börja jobba halvtid. Min tjänst har blivit borttagen under min föräldraledighet och jag fick en annan tjänst. När jag frågade min arbetsgivare vad jag får i löneförhöjning, så sa de att de har kollat på min lön och den ligger på rätt nivå och även lite högre än för andra medarbetare med samma tjänst. Stämmer det att jag inte borde få löneförhöjning alls?

Jobbar på ett litet företag och det finns inget kollektivavtal.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En kort svar finns längst ner.

Gällande lag om löner.

När det gäller lönesättning finns det regler om det mesta angående lönesättning. Däremot finns ingen regel angående just summan av lön eller när man ska få lönehöjning. Löners belopp lämnar lagen till de individuella löneavtalen eller kollektivavtalen. Detta är p.g.a. att lagstiftaren inte vill blanda sig i företagens ekonomiska beslut.

De regler som finns är att lönesättningen inte får vara diskriminerande (2 kap. 1§ diskrimineringslag). Detta innebär att det är diskriminerande om någon annan skulle ha fått löneförhöjning vid omplacering till samma tjänst men att du inte fick det p.g.a. t.ex. kön eller etnisk bakgrund (1 kap. 5§ diskrimineringslagen). Någon annan lag om lön finns inte.

Däremot kan inte arbetsgivaren säga upp dig om du skulle begära att få förhandla om lönen (7§ LAS). En uppsägning måste vara sakligt grundad vilket begäran om löneförhandling inte är. Men din arbetsgivare har heller ingen skyldighet att förhandla.

Svar:

Det finns ingen lag om hur mycket lön man ska få utan det är helt upp till de individuella avtalen och kollektivavtalen.

Hoppas att du fick ett svar på din fråga. Har du fler frågor så är du varmt välkommen att kontakta Lawline juristbyrå eller ställa en till fråga.

Mvh/Henrik Berg

Henrik BergRådgivare