FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/04/2019

Löneförhöjning utan kollektivavtal

Hej!

Jag jobbar på ett privat företag idag som jag är fastanställd sen 2017. Min fråga är om jag har rätt till löneförhöjning trots ingen kollektivavtal? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagstadgad skyldighet för en arbetsgivare att höja din lön. Däremot regleras detta oftast i kollektivavtal där fackförbunden kommer överens med arbetsgivaren om vilken löneökning som kan bli aktuell för arbetstagarna. Vanligtvis får man löneökning en gång per år, oavsett om arbetsplatsen omfattas av kollektivavtal eller inte. I detta fall då kollektivavtal inte föreligger måste du själv komma överens med arbetsgivaren om när lönen ska revideras. Detta bör även finnas skrivet i anställningsavtalet. Framgår det inte av anställningsavtalet är det inte säkert att du har rätt till någon löneökning.

Vid en eventuell lönehöjning är det de arbete som du gör på företaget som avspeglar den. Om du gör du ett bra arbete och tar din an svårare arbetsuppgifter kan det påverka din lön. Mitt tips till dig är att ha regelbundna samtal med din chef för att diskutera hur du har utvecklats och vad som förutsätts för att kunna aktualisera en lönehöjning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare