FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/12/2019

Löneavdrag vid sen ankomst till arbetsplats

Vi har två anställda som varje vecka kommer för sent till arbetet, det handlar om mellan 10 min och 30 minuter. Vad gäller för avdrag på lönen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När har en anställd rätt till lön?

För att en arbetstagare ska erhålla lön så är utgångspunkten att han/hon står till arbetsgivarens förfogande. En arbetstagare har därmed inte rätt att göra anspråk på lön för den tid som han/hon uteblir från arbetsplatsen genom till exempel sen ankomst.

Hur mycket ska avdraget vara på?

Om företaget inte är bundet av kollektivavtal som reglerar hur löneavdrag ska ske, bör avdraget från lönen motsvara den tid som arbetstagaren varit frånvarande. Exempelvis en halvtimme om den anställda kommit en halvtimme försent. Om arbetstagaren sammanlagt uteblivit två timmar under månaden så skulle avdraget bli timlönen gånger två.

Att tänka på som arbetsgivare:

Det är viktigt att informera som arbetsgivare att löneavdraget inte sker i disciplinärt bestraffningssyfte, då det krävs stöd i kollektivavtal eller lag för detta. Löneavdraget sker på grund av att arbetstagaren inte stått till förfogande, vilket följer av allmänna rättsgrundsatser. Arbetsgivaren måste informera arbetstagaren om att ett löneavdrag kommer att ske.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare