Lön hos ett företag utan kollektivavtal

Jag jobbar för ett företag som har sitt huvudkontor i London, UK, men har en separat svensk dotterbolag. Vi har inget kollektivavtal. Alla mina kollegor som blev anställd efter mig, får ett högre lön. Finns det nåt som jag kan göra för att få samma lön som de?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Dessvärre är det så att Sverige inte har någon lagstiftning om rätt till viss lön, det är därför det är så viktigt att företag har kollektivavtal eftersom det ger helt andra medel för den anställda att ta strid i ett läge där du nu befinner dig.

Ett anställningsavtal är ett avtal mellan dig och din arbetsgivare, således gäller detsamma för din lön. Har du fått en "dålig deal" så är det svårt att få det prövat i domstol, i så fall skulle det prövas som ett oskälig avtal enligt Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område 3 kap 36 § som kan användas för att jämka avtal, se här: https://lagen.nu/1915:218

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare