Lön för röda dagar

Hej!

Jag arbetar för ett bemanningsföretag som "ambulerande tjänsteman" arbetar heltid och avtalet sträcker sig ett halvår framåt (visstidsanställning). Kollektivavtal almega bemanningsföretagen.

Jag har s.ka. garantilönesystem och får betalt efter hur många dagar jag arbetat i månaden istället för en vanlig månadslön.

Jag har enligt dom ej rätt till någon lön för röda dagar som jag är ledig på (julafton etc.)

Har försökt hitta information om detta men inte hittat något svar. Min fråga är stämmer det att jag ej har rätt till någon lön för röda dagar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida du får lön för röda dagar regleras inte i någon lag. Detta regleras istället i kollektivavtalet och anställningsavtalet.

Vad som gäller i ditt kollektivavtal kan jag tyvärr inte svara på utan jag rekommenderar här att du tar kontakt med ditt fackförbund.

När det kommer till ditt anställningsavtal så beror det på vad som står i ditt. Utgångspunkten är sådan att om du har fast månadslön betalas vanligtvis samma lön ut varje månad oberoende av röda dagar. Om du får lön per timma eller dag kan detta dock skilja och innebär ofta att du inte får betalt för röda dagar.

Jag rekommenderar återigen att du kontaktar ditt fackförbund och ser igenom ditt anställningsavtal.

Bästa hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare