FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/05/2017

Lön för röda dagar

Jag är fast deltidsanställd på 82.8 tim/mån jobbar mån-fre. Jag undrar om arbetsgivaren ska betala för dessa tim el får dom göra avdrag om det dyker upp röda dagar mitt i veckan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man är fastanställd och har en fast månadslön så är den som utgångspunkt den samma varje månad under året. Detta oavsett om den faktiska arbetstiden under exempelvis sommar eller jul är kortare än andra. Detta har dock ingenting med sjukledighet och liknande att göra. Vissa branscher har dock speciella villkor angående röda dagar i enlighet med kollektivavtal där det kan se lite annorlunda ut. Detta kan du titta i ditt anställningsavtal hur din reglering ser ut, men allra troligast har du en fast månadslön som inte påverkas av röda dagar, utan månadslönen är fastställd utifrån din årliga arbetsprestation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare