FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/06/2018

Lojalitetsplikt och arbetsmiljö

Hej Lawline,

Jag har en fråga om "ömsesidighet i lojalitetsplikt" med grund i anställningsavtal. Har arbetsgivare samma (även outtalade) lojalitetsplikt mot mig som jag mot dem?

Jag är sjukskriven. Under sjukperioden har arbetsgivaren varit illojal mot mig. En hög chef har misskrediterat mig genom att ringa till sjukskrivande läkare och ifrågasätta det legala i min sjukskrivning och försökt få doktorn att bryta patientsekretessen om min sjukdom. En centralt placerad HR handläggare har misskrediterat mig hos Försäkringskassan genom att hen på eget initiativ per telefon påstått att sjukskrivningen/sjukdomen skulle bero på att jag var missnöjd med att inte ha fått tjänstledigt. FK har journalfört vad som sagts. Jag har en kopia. Arbetsgivaren tror (vill tro) att det är så här, men det är helt fel. Det finns ett par sådana händelser ytterligare med samma typ av misstänkliggörande utsagor om mig.

Innebär inte detta att de varit illojala mot mig dvs brutit mot (både outtalade och de facto) regler om lojalitet och förtroende i anställningsavtalet. Om det avtalsbrott? Tacksam för er syn på detta och ev tips om rättsfall mm.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör lojalitetsplikten mellan arbetsgivaren och arbetstagaren och en god arbetsmiljö på arbetsplatsen. Jag kommer börja med att gå igenom gällande rätt, applicera det på ditt fall och avsluta med en rekommendation.

Lojalitetsplikten

Lojalitetsplikten är oftast outtalad mellan arbetsgivaren och arbetstagaren och genom att ingå anställning åtar sig arbetstagaren flera grundläggande skyldigheter gentemot arbetsgivaren och lojalitetsplikten är en av dessa.

Arbetstagarens grundläggande skyldigheter är att:

Utföra arbete Följa arbetsinstruktioner och ordningsföreskrifter Ansvara för redovisningsmaterial och vårda anförtrodd egendom Följa säkerhetsföreskrifter Fråga arbetsgivaren om möjligheten att åta sig bisyssla Inte agera utanför arbetet på ett sätt som kan skada arbetsgivaren Iaktta tystnadsplikt mm.

Lojalitetsplikten finns ofta inskriven i de flesta anställningsavtal genom en konkurrensklausul. Det betyder att arbetstagaren under anställningen inte får bedriva en konkurrerande verksamhet.

God arbetsmiljö

Arbetsmiljölagen finns bestämmelser för att arbetsplatsen ska vara en god arbetsmiljö för anställda. Arbetstagare och arbetsgivare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö, men ansvaret ligger främst hos chefen på arbetsplatsen. (3 kap. 1 arbetsmiljölagen.)

Varje arbetsplats ska ha en arbetsmiljöpolicy och ett skyddsombud. Det ska vara tydligt till vem man ska vända sig om man känner sig kränkt och orättvist behandlad. Det bör finnas flera personer att prata med så att man inte blir tvingad att vända sig till chefen om det är den som utsätter en för en kränkande behandling. Kränkande särbehandling kan även vara en fråga för det fackförbund som organiserar arbetstagarna på arbetsplatsen. Som enskild arbetstagare kan man göra en anmälan till arbetsmiljöverket om inte bristerna rätas till.

Polisanmälan

Om du inte kan få hjälp hos skyddsombudet eller fackförbundet kan du i värsta fall göra en polisanmälan. Utifrån vad du har berättat kan du anmäla för förtal eller förolämpning.

Förtal kan exempelvis vara att någon säger något klandervärt eller sprider rykten. Det krävs då att uppgifterna har en viss spridning, exempelvis att arbetsgivare sprider elaka rykten om dig på arbetsplatsen, 5 kap 1 § brottsbalken.

Förolämpning är också när någon säger något klandervärt eller falskt om dig men då räcker det att uppgiften sägs direkt till dig och kräver ingen spridning, 5 kap 3 § brottsbalken.

Brotten förtal och förolämpning är så kallade "målsägandebrott" och innebär att som huvudregel är du själv som måste driva processen vilket kan vara betungande. Det betyder att man själv måste väcka talan och eventuellt bekosta och driva en rättsprocess i domstol, 5 kap 5 § brottsbalken. För hjälp med en sådan process bör ni kontakta ett juridiskt ombud.

Rekommendation

I din situation är den inte en fråga om lojalitetsplikten utan snarare en fråga om arbetsmiljön. Det som du har blivit utsatt för av din chef och HR-handläggare är inte ett bra beteende och kränkande. Om det finns ett skyddsombud på din arbetsplats kan du prata med den. Annars kan du vända dig till facket och i sista hand göra en anmälan till arbetsmiljöverket. Om inget av det hjälper och du vill få upprättelse kan du göra en polisanmälan. Men det bästa alternativet är att försöka lösa det på arbetsplatsen. Din arbetsgivare ska ha en plan för att verka för allas anställdas välmående på arbetsplatsen.

Du kan läsa mer i dessa rättsfall:

NJA 1987 s. 336 – förtal

NJA 2000 s. 661 – förolämpning

RH 2013:61 - förolämpning

Det var tyvärr lite svårt att hitta rättsfall som liknade ditt fall eller några som rör arbetsmiljölagen.

Du har bokat telefonrådgivning också så vi ska boka in ett telefonsamtal. Maila mig på greta.apelman@lawline.se med tider som kan passa.

Med vänlig hälsning

Greta ApelmanRådgivare