Likhetsprincipen vid beslut inom föreningar

Hej,

Styrelsen i vår bostadsrättsförening har beslutat att subventionera badrumsrenovering med pengar från vår gemensamma underhållsfond (yttre fond). Det rör sig om en summa mellan 20-30.000:- beroende på lägenhetstorlek. Dock har styrelsen satt som krav att man måste anlita en hantverkare som de valt ut. Förutom att just denna firma är fruktansvärt dyr har jag även fått höra blandade omdömen om deras utförda jobb. Då jag frågade om jag istället fick anlita en fullt certifierad/registrerad firma som mina föräldrar nyttjat i många år blev svaret blankt nej (för att få utbetalt dessa pengar). Är det styrelsen gör inom lagens ramar, dvs kan de använda pengar från vårt gemensamma sparande till att renovera enskilda medlemmars badrum?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om bostadsrättsföreningen använder gemensamma pengar till åtgärder som endast är till nytta för vissa av medlemmarna skulle det strida mot likhetsprincipen (en grundläggande princip till för att förhindra maktmissbruk inom föreningar). En sådan åtgärd skulle innebära otillbörligt gynnande av vissa bostadsrättsinnehavare. Dock om alla medlemmar har samma möjlighet att nyttja dessa pengar, vilket det låter som att ni har, strider beslutet inte mot likhetsprincipen.

Man kan uttrycka det så att även om vissa medlemmar har mindre glädje/nytta än andra av ett beslut är det i enlighet med likhetsprincipen så länge de beslutade åtgärderna är nödvändiga eller till rimlig nytta för fastigheten som helhet (jfr NJA 2012 not 13). Kanske har er bostadsrättsförening förhandlat fram ett bättre pris hos just denna firma eftersom ni är många som ska genomföra renovering och därför är det viktigt att använda denna firma? Såvida inte firman är så pass mycket dyrare att det i praktiken innebär att vissa inte kommer kunna nyttja pengarna för renovering så har jag svårt att se att beslutet skulle strida mot lagen.

Det finns samtidigt inget som hindrar styrelsen från att behandla er olika och tillåta dig använda en annan firma såvida det finns sakliga skäl. Det skadar inte att du frågar styrelsen återigen. Om svaret blir negativt kanske du kan nyttja pengarna och renovera till viss del även med den valda firman? Ofta finns ju både billigare och dyrare alternativ.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare