Likabehandling av syskonbarn i testamente?
Fråga
Svar
Hej, och tack för din fråga!
Regler om arv och testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB), du hittar lagen här. En person har rätt att förordna om sin kvarlåtenskap genom testamente, se ÄB 9 kap. 1 §. Under förutsättning att testamentet är giltigt (skriftligen upprättat och undertecknat med två vittnens samtidiga närvaro) ska alltså den avlidnes kvarlåtenskap delas upp enligt testamentet. Detta innebär att om endast två syskonbarn nämns i testamentet är det endast de två syskonbarnen som får ta del av kvarlåtenskapen. Den enda inskränkningen i en persons rätt att förordna om sin kvarlåtenskap genom testamente är att personens bröstarvingar (barn, barnbarn osv.) alltid har rätt till sin laglott. Eftersom syskonbarnen inte är bröstarvingar till den avlidne kan de inte klandra testamentet på den grunden, och går således lottlösa.
Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning