Lexbase och yttrandefrihetsbrott

Lexbas hänvisar till en dom eller tvist om mig fast det är avgjort denna tvist när det gäller skilsmässa och arv, och dem vill ha betalt för att se min dom tvist fast de skriver inte bara att det var en tvist. Jag ber dem ta bort detta men de vägrar innan 5 år har gått. Jag anser detta är förtal?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Lexbase och sådana liknande webbsidor har ett utgivningsbevis, vilket är en typ av intyg som behövs för att erhålla grundlagsskydd enligt i detta fall Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) på basis av databasregeln som hittas i 9 § YGL.

Med ett sådant utgivningsbevis som Lexbase har kan bestämmelser i personuppgiftslagen kringgås.

Ur den synpunkten har Lexbase ansvarige utgivare inte begått något brott när de har uppgifter om civilmålet som du är delaktig i. Ansvarig utgivare skyddas från alla brott som inte faller under definitionen yttrandefrihetsbrott, se 6 kap. 1 § YGL.

Ett sådant yttrandefrihetsbrott är förtal, se 7 kap. 3 § TF. Förtal innebär att "någon utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning."

Det förutsätts att en uppgift lämnas, och att denna uppgift lämnas åt annan än den beskyllde. Vidare krävs det att uppgiften är ägnad att utsätta den beskyllde för andras missaktning, men det krävs inte bevis för att den beskyllde verkligen blivit utsatt för andras missaktning. Uppgiften måste dock vara av objektivt nedsättande beskaffenhet. Huvudrekvisitet är att uppgiften ska medföra eller vara ägnad att medföra andras missaktning om dig som person. Det måste vara objektivt nedsättande uppgifter som sprids, inte endast den beskylldes subjektiva uppfattning beaktas således.

I det här fallet är det förmodligen inte tillräckligt för att förtalsbrottet ska vara för handen. Uppgifterna som sprids har inte varit ägnade att utsätta den beskyllde för missaktning.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare