Legala arvordningen och testamente

Jag har inga föräldrar kvar i livet. Bara två systrar. Jag har en sambo och vi har en bostadsrätt och en bil som vi delar kostnaden på. Om jag dör, ärver mina systrar då? Kan jag skriva testamente så dom inte ärver? Jag har ingen kontakt med mina systrar idag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt den arvsordning som gäller enligt lag, den sk. legala arvordningen, så ärver dina systrar dig. Sambo har ingen arvsrätt genom lag. Det är emellertid endast barn (bröstarvingar) som har en absolut arvsrätt i form av laglotten. Om du inte har några barn kan du således förfoga över din egendom genom testamente som du själv behagar. Du kan göra dina syskon arvslösa genom att testamentera din egendom dit du vill. Du kan testamentera din egendom till din sambo.

Testamente är ett juridiska dokument som har många formkrav. Angående formkraven, se 10 kap. ärvdabalken.

Behöver du hjälp med att upprätta ett testamente, kan vi på Lawline bistå dig. Vi har tjänster genom vår hemsida där vi kan hjälpa dig med detta, denna länk kan med fördel användas om du vill nyttja våra tjänster angående detta: http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Jag hoppas att detta svar var behjälpligt!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare