Ledighet vid aktivitetsstöd

Hej, jag har en släkting som går på aktivitetsstöd genom arbetsförmedlingen, har man rätt till obetald ledighet, utan att man mister ekonomiskt stöd för 3 månader, skall ta ledigt för att hjälpa sjuk förelder, får olika svar från arbetsförmedlingen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man går på aktivitetsstöd berörs man av förordningen om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser. I 4 kap 4 § framkommer det att man har rätt till en kortvarig ledighet som är av enskild angelägen vikt. Dock under högst tre dagar per tillfälle då man behöver vara ledig. För att bli beviljad ledigheten bör man meddela arbetsförmedlingen, vilka tar beslut huruvida man har rätt till ledigheten.

I ditt fall gällande släktingen med en sjuk förälder, beror beviljandet av ledigheten med största sannolikhet på hur stort behovet av hjälp är. Mitt tips är släktingen själv ansöker om beviljande av ledigheten hos arbetsförmedlingen och visar goda skäl och bevis för ansökningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare