FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/09/2014

Lawline svarar inte på skoluppgifter

Om en person med arbetsuppgifter som består i att montera reklamskyltar hos kund och olika typer av service hos kunder skulle pierca sig och färga håret i en "ovanlig" färg. Har arbetsgivaren rätt att säga upp henne då? Hon skrev vid anställning på ett policydokument där hon gick med på att alltid ha ett "vårdat utseende". Dessutom fick hon en muntlig varning om att ta bort piercing och hårfärg innan hon kom tillbaka till arbetet igen. Arbetsgivaren har hänvisat till policydokumentet och menar att hon har genom att missköta sitt utseende gjort att företaget tappar anseende hos kunderna. I övrigt har hon varit anställd i ca 1år och är omtyckt bland kollegor.

Hon fick alltså varningen ena dagen, kom tillbaka till arbetet dagen efter och blev då uppsagd direkt. Har arbetsgivaren gjort rätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Dessvärre svarar dock inte Lawline på frågor som härrör ur skoluppgifter.

Kanske kan ni i alla fall få lite ledning genom att undersöka Lawlines arkiv av redan besvarade arbetsrättsfrågor, vilket ni finner här:

http://lawline.se/categories/1

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare