Låsbyte och egenmäktigt förfarande

Hejsan, Om två personer delar på fastigheter (stugor) och den ena parten bestämmer sig för att byta lås och spärra åtgången för den andra parten på en av fastigheterna så borde det väl vara egenmäktigt förfarande??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Naturligtvis kan det röra sig om egenmäktigt förfarande (vilket regleras i Brottsbalken 8 kap. 8 §, https://lagen.nu/1962:700). Brottet kräver att någon annans besittning till något rubbas. Om två personer tillsammans äger, eller i alla fall på något sätt har rätt att använda exempelvis en eller flera stugor och har nycklar och tillgång till dem, har de ju båda besittning till stugan eller stugorna. Om då den ene utan samtycke från den andre byter lås och inte ger den andre en nyckel har den andres besittning rubbats; han eller hon förlorar ju tillgången till byggnaden och därmed sin besittning.

Du kan ansöka om särskild handräckning hos Kronofogden om du vill ha din besittning återställd. Information om detta och kontaktuppgifter finns på Kronofogdemyndighetens hemsida: https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html.

Om det är så att det du beskriver har hänt dig, kan du självklart även anmäla brottet, men det kan naturligtvis vara bäst att först vara säker på att den andre inte frivilligt ger med sig.

Hoppas att det ordnar sig, och att du fick svar på din fråga!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare