Låsbyte hyresgäst

Har en hyresgäst rätt att byta lås utan att tillfråga hyresvärden, och i så fall inte värden rätt till extranyckel?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hyresgäst har man rätt att utföra vissa åtgärder i sin bostad utan att fråga hyresvärden om lov först vilket framgår av 12 kap 24 § a i Jordabalken (JB). Om dessa åtgärder skulle minska värdet på bostaden kan däremot hyresvärden senare kräva ersättning för förändringen. Om du väljer att byta lås bör du därför se till att ingen åverkan sker på dörren, då du ska kunna lämna tillbaka bostaden i ursprungligt skick. Annars är låsbyte en sådan åtgärd som kan ske utan samtycke från hyresvärden om ingenting annat angetts i hyresavtalet. I hyresavtalet kan det även anges att hyresvärden har rätt till en reservnyckel.

Som hyresgäst har man en exklusiv rätt till sin bostad vilket innebär att hyresvärden inte har rätt att dyka upp i bostaden utan tillstånd för vanligt underhåll. Detta gäller även om hyresvärden har en extranyckel till bostaden. Däremot har hyresvärden rätt att gå in i lägenheten i mer akuta situationer, det vill säga om det exempelvis finns en risk för brand eller vattenskada vilket följer av 12 kap 26 § JB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare