FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess29/06/2015

Lärare frågar om privatliv

Hej!

Jag har ett litet problem som jag inte riktigt vet hur man ska hantera. Det är så att jag gick ut gymnasiet för ett tag sedan och nu har min gamla lärare börjat fråga andra elever från min gamla klass om mitt privatliv? Exempelvis att han sitter och frågar min kompis vad som hänt i mitt gamla förhållande och suttit cirka en timme och pratat med mitt ex om det gamla förhållandet med hans nya flickvän.

Det går självklart att utveckla det här, men kortfattat så ligger det till såhär.

Får verkligen en lärare gå in och verkligen snoka såhär i ens privatliv? Han är ju trotsallt lärare och jag vet inte om sekretesslagen omfattar detta.

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ditt problem ser inte ut att falla inom tillämpningsområdet för någon bestämmelse som förbjuder din gamla lärares beteende. Bestämmelserna om sekretess till skydd för enskild i Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) 23 kap. omfattar inte det ovan beskrivna problemet.

Givetvis är det problematiskt att han “snokar” i ditt privatliv, men så länge han inte förolämpar eller förtalar dig på något sätt så finns det inte mycket att göra rent rättsligt. Om han däremot skulle baktala dig eller förolämpa dig på annat sätt, kan han göra sig skyldig till förtal eller förolämpning enligt Brottsbalken (BrB) 5 kap. 1-3 §§.

Viktor WihlstrandRådgivare