Långa handläggningstider

Hej jag har en fråga över ett ärende på migration jag å min fru har hållit på nu i 14 månader över hennes uppehållstillstånd vi har varit gifta i 1 år å har 2 barn tillsammans men det händer lnget hur ska vi göra de ber oss att vänta tills en handläggare ska göra

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill hänvisa dig till en annan Lawline fråga och svar som var väldigt lik din fråga. Se här.

Som sökande kan man JO-anmäla om man anser att myndigheten hanterat handläggningen av ärendet felaktigt. Information om detta finns på svaret ovan. Däremot är detta inte bindande och kommer sannolikt inte att ha någon effekt då Migrationsverket redan försöker göra allt de kan åt situationen. Du får fortsätta att ringa till Migrationsverket och när ni väl blir tilldelade en handläggare är det till denne ni ska ringa.

Ni kan även anlita en jurist som hjälper er med er ansökan och kompletteringar. Denne kommer då ha kontakt med Migrationsverket å er vägnar. För att boka tid med jurist via Lawline, klicka här.

I annat fall är det tyvärr att vänta. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare