Längre handläggningstider

Hej, jag undrar var jag kan vända mig ...

Jag och min man har väntat på ett beslut från Migrationsverket i 10 månader .

Han var på intervju i sitt hemland för 5 månader sedan och allt såg bra ut enligt dem på svenska ambassaden .

Men vi har fortfarande inte ens fått en handläggare...

Har läst på fler olika forum att det är lag på att det max ska ta 9 månader...

Jag undrar vad jag kan göra ? Finns det någonstans jag kan vända mig för att få hjälp ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan börja med att klargöra att handläggning av ärenden vid myndighet ska skötas så snabbt, enkelt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, se 7 § förvaltningslagen.

Enligt utlänningsförordningen 4 kap 21a § så ska ett ärende ta maximalt 9 månader från det att ansökan lämnades in, se här.

Undantag till denna regel om maximalt 9 månader är om det föreligger särskilda skäl och dessa kan vara att ärendet är särskilt komplicerat eller att den som är sökande inte lämnar in nödvändig beslutsunderlag, kompletterar ansökan eller medverkar i handläggningen av ärendet. Särskilda skäl kan även vara om det rör sig om en komplicerad utredning där frågor som rör allmän ordning eller säkerhet aktualiseras.

Just nu är det så att handläggningstiderna ökat drastiskt, se här, och detta beror på hur det ser ut i världen idag. Det man som enskild kan göra är att fortsätta att ringa Migrationsverket och fråga om du fått en handläggare än. När ni väl fått en är det denne ni skall höra av er till. Ni kan även vända er till Justitieombudsmannen (JO) för att klaga om ni anser att en myndighet agerat felaktigt eller i strid med lagen. Då kan ni göra en JO-anmälan. JO:s beslut är inte bindande men myndigheter/ tjänstemän brukar i praktiken rätta sig efter dess beslut. För JO-anmälan, se här.

Hoppas detta gav dig lite vägledning om vad du som enskild kan göra. Däremot vill jag tillägga att majoriteten av dem som ansöker om uppehållstillstånd utsätts just nu för långa handläggningstider och detta beror på grund av överbelastningen som Migrationsverket utsatts för. Just därför kan en JO-anmälan vara "meningslös" just nu. Jag har förstått det som att Migrationsverket har stannat för nya ansökningar för tillfället för att möjligtvis hinna med de gamla och detta kan göra att ni som ansökt tidigare förhoppningsvis får beslut innan 21 månader, som är de tillfälliga handläggningstiderna. Detta är ingen självklarhet, men en förhoppning.

Hör gärna av dig om du har fler frågor. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare