Läkarintyg för vård av barn, förstadagsintyg för rehabilitering

Ska vabba för mitt barns operation. Kan chefen kräva läkarintyg på det om jag är under en rehab och måste visa förstadagsintyg ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt min bedömning så är svaret nej, arbetsgivaren kan inte begära läkarintyg om barnets sjukdom av arbetstagaren för tillfällig vård av barn (se rättsfall nedan)

Om din fråga handlar om att du själv behöver ha läkarintyg för bortavaro från din rehabilitering så är min bedömning att du inte behöver det, eftersom att det vore att missgynna någon av skäl som har samband med föräldraledighet (Föräldraledighetslag § 16). Detta stöds i ett mål från arbetsdomstolen där en arbetsgivare blev pliktig att betala skadestånd för att just ha begärt läkarintyg (om barnets sjukdom) när en anställd tog ut föräldraledigt - AD nr 63/13.

Mitt svar beror på huruvida en som rehabiliteras har rätt till inkomstbaserad ersättning för vård av barn, och därmed rätt till ledighet enligt föräldraledighetslagen, och därmed i sin tur är skyddad enligt sist nämnda lags § 16 (rättsfallet ovan). Helt enkelt så beror det på om du får ersättning av försäkringskassan för vård av barn att du inte behöver visa intyg för din bortavaro.

För att vara helt på den säkra sidan bör du kontakta Försäkringskassan och höra vad de säger.

Vänligen

(Jag vill här reservera mig för att jag kanske inte till fullo förstår din fråga - förstadagsintyg är något som regleras i Sjuklönelagen och gäller för arbetstagarens egna sjukfrånvaro. Frånvaro för vård av barn, d.v.s. föräldraledigt, regleras inte i Sjuklönelagen. Ovan har jag tolkat det som att det kan krävas intyg av dig för att du ska kunna giltigt utebli från din rehabilitering för vilken rehabiliteringsersättning utgår. Om något verkar ha blivit fel får du gärna återkomma här i kommentarsfältet nedan.)

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare