FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/09/2018

Lägre lön än i kollektivavtal, har jag rätt till mer i lön?

Hej,

Jag har skrivit på ett anställningsavtal där det står att lön om exempelvis 100 kr/tim utgår. Min arbetsgivare är ansluten till facket, jag är oorganiserad. I anställningsavtalet står vidare att anställningen omfattas av kollektivavtalet. Det är en allmän hänvisning till kollektivavtalet. Efter att jag studerat kollektivavtalet har det visat sig att jag får för lite i lön.

Får jag kräva högre lön? Anställningsavtalet hänvisar ju till kollektivavtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom att du är oorganiserad och inte medlem av fackförbundet gäller den lön som du avtalat med din arbetsgivare om. Tyvärr har du därmed inte rätt till en högre lön. Däremot bryter arbetsgivaren mot kollektivavtalet han är bunden till, vilket innebär att arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig mot fackförbundet för att du fått en lägre lön än vad det stadgar (54-55 § Medbestämmandelagen).

Mitt råd till dig är att du vänder dig till din arbetsgivare och begär högre lön och samtidigt informerar vederbörande om att även om ert avtal i sig är giltigt gör han sig skyldig till brott mot kollektivavtalet. Förhoppningsvis väljer arbetsgivaren i det skedet att höja din lön. Om han inte gör det är min nästa rekommendation att du vänder dig till fackförbundet. Det är möjligt att fackförbundet är ovilligt att hjälpa dig, eftersom du inte är medlem, dock bör förbundet vara intresserade av att arbetsgivaren bryter mot kollektivavtalet och kan då begära skadestånd av honom.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare