Laglott och testamente

Kommer att efterlämna ca 2 miljoner. Har 2 döttrar. Den ena har 1 barn och den andra 3. Jag vill att döttrarna får sin del som de har rätt till, och att barnbarnen får dela lika på resten. Är det möjligt? Testamente? Har skrivit ett testamente tidigare, men innan barnbarnen kom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Dina barn har rätt att dela lika på ditt arv och att få lika lott, något som kallas för arvslott (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Däremot är dina barn minst berättigade till deras laglott (7 kap 1 § Ärvdabalken), vilket utgör hälften av deras arvslott. Laglotten går före ett eventuellt testamente (7 kap. 3 § Ärvdabalken). De har alltså minst rätt till 1/4 av ditt arv var, vilket totalt utgör halva ditt arv.

Jag tolkar din fråga som att du vill att dina barn ska få sin laglott och att dina barnbarn ska få dela på resten. De fem barnbarnen får då dela lika på 1/2 ditt arv, vilket utgör 1/10 per barnbarn. Detta är möjligt att upprätta genom ett testamente (jämför 9-12 kap. Ärvdabalken).

Behöver hjälp med att upprätta ett testamente föreslår jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på lawline.se/boka.

Hoppas att jag svarat på din fråga.

Vänligen,

Michael ButlerRådgivare