Lagligt med ändring av anbud efter accept vid bilköp?

Hej.

Jag var inne hos bilhandlaren förra fredagen den 18/8 och hörde vad ja kunde få för pris på min Volvo XC60, fick då prova en Ford Focus demobil som jag tyckte var bra. Jag fick med ett affärsförslag med pris på min bil och demobilen. 340000kr för min bil. Vi bestämde att jag skulle komma in fredagen därpå 25/5 och jag hade bestämt mig att genomföra bytet. När jag kommer in till försäljaren säger han att företaget ändrat policy och att han max kan betala 300000kr för min bil, alltså 40000kr under det pris jag har på affärsförslaget. På affärsförslaget står det att det gäller i 30 dagar från den 18/8. Min fråga är om detta verkligen är tillåtet när jag har en skriftlig uppgörelse? Vet ni till vem man skulle kunna ta detta vidare till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vad säger lagen?

Eftersom köparen är ett företag gäller köplagen mellan er i denna affär. Det finns inga formkrav för avtal genom köplagen, alltså gäller såväl muntliga avtal som alla former av skriftliga avtal och är bindande. Avtal skall håll (lat: pacta sunt servanda). Detta är en av avtalsrättens grundbultar och varken företag eller konsumenter kan slippa undan detta genom att hävda att de ändrat policy.

Om personen du tecknade avtalet med inte hade behörighet att teckna det belopp han gjorde så kan det ogiltigförklara endast om du borde insett detta. Om du alltså var i god tro och hade goda skäl att anta att han agerade inom sin behörighet å företagets vägnar, så kvarstår avtalet (25 § avtalslagen).

Vad kan du göra?

Det du kan göra är att skriva till någon högre upp i företaget och förklara att du inte tänker acceptera att ert avtal bryts och att det inte spelar någon roll om försäljaren agerat utanför sin behörighet eftersom du inte haft anledning att misstänka detta. Det kan vara värt att påminna om att företaget kan få s.k. regressrätt gentemot försäljaren på de 40 000 kr om han medvetet agerat utanför sin behörighet. På så vis kanske de blir mer samarbetsvilliga gentemot dig.

Om företaget vägrar hålla sig till avtalet så kan du ta det till tingsrätten med en stämningsansökan. Behöver du hjälp med detta kan du kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en jurist här. Om du inte vill riskera att förlora och behöva betala rättegångskostnaderna finns alltid möjligheten att förlika sig med motparten genom att t.ex. komma överens om 320 000 kr.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare